Witamy na stronie Tuning Club Bydgoszcz ::: www.tuning.las.pl  

 

FILTR POWIETRZA - CZYSZCZENIE

   Sportowy filtr powietrza to jeden z podstawowych elementów tuningu silnika. Jego montaż stanowi zwykle pierwszy krok na drodze usprawnienia pracy jednostki napędowej. Po zamontowaniu takiego filtra nie należy spodziewać się znaczących przyrostów mocy, a prawdę mówiąc przyrosty te są ledwie wyczuwalne. Jednak, kiedy oprócz sportowego filtra zamontujemy takie elementy, jak sportowe świece i magnetyzery, można już zauważyć pewną poprawę osiągów, widoczną szczególnie przy bezpośrednim porównaniu z takim samym autem nie wyposażonym w te elementy. 

   Sportowe filtry powietrza są wręcz nieodzownym elementem wyposażenia samochodu, w którym zamontowano sportowy tłumik końcowy, a tym bardziej sportowy układ wydechowy, gdyż jak już wielokrotnie pisał inż. Pachoń: "odetkanemu wylotowi powinien towarzyszyć z umiarem odetkany dolot". 

   Sportowe filtry dzielą się na wkłady montowane w fabrycznej obudowie filtra powietrza i filtry pełnego przepływu, zwykle w kształcie stożków, które montuje się przed przepustnicą. O zaletach i wadach obu typów filtrów napisano już bardzo wiele; generalnie można stwierdzić, że wkłady poprawiają elastyczność lecz nie zapewniają znaczących przyrostów mocy. Natomiast filtry stożkowe wymagają odpowiedniego montażu z doprowadzeniem zimnego powietrza i mogą, ale nie muszą pogorszyć elastyczności, za to zapewniają o wiele większe przyrosty mocy na wysokich obrotach. Warto też pamiętać, że zwykle po ich zamontowaniu słychać głośne szumy ssania. 

   Oba typy filtrów brudzą się oczywiście tak samo jak normalne papierowe filtry, jednak fakt, iż wykonane są z włókniny lub gąbki powoduje, że można je bez obawy myć. 

   Renomowani producenci, jak K&N gwarantują niezawodne działanie tych filtrów przez 1.000.000 mil! Jednak, aby zapewnić taką długowieczność trzeba o filtr dbać, najlepiej za pomocą specjalnie do tego celu przeznaczonego zestawu, który można nabyć w tych samych punktach, gdzie sprzedawane są filtry. Cena takiego zestawu czyszczącego nie powinna odstraszać, ponieważ starcza on na kilka, a nawet w przypadku niewielkich filtrów na kilkanaście razy. 

   Aby nie uszkodzić filtra i zapewnić jego prawidłowe działanie, należy podczas czyszczenia postępować zgodnie z zaleceniami producenta. W celu ułatwienia Wam przeprowadzenia tej operacji poniżej zamieszczamy nasze rady:

1. Najpierw delikatnie stukamy filtrem o podłoże, aby usunąć wszelkie stałe zanieczyszczenia
2. Gdy już wszystkie insekty i piach wypadną spryskujemy filtr z obu stron preparatem do czyszczenia i pozostawiamy na ok. 10 minut.
3. Płuczemy filtr słabym strumieniem bieżącej wody. UWAGA: woda powinna padać na filtr z czystej strony, tak aby zanieczyszczenia nie wnikały do wnętrza. Suszymy filtr na wolnym powietrzu.
4. Wypłukany filtr jest biały. Kiedy wyschnie natryskujemy na filtr z obu stron specjalny olej i teraz już wiemy dlaczego filtry K&N są czerwone. Ten etap jest najważniejszy ponieważ bez oleju filtr nie działa.
5. Pozostawiamy filtr na 10 minut poczym natryskujemy olej na wszystkie pozostałe białe miejsca. Potem najlepiej pozostawić filtr na kilka godzin aby wyciekł z niego nadmiar oleju.
6. W ten sposób sportowy filtr powietrza jest jak nowy i silnik się cieszy.

   Przed oczyszczeniem warto pamiętać o tym, że nie wolno używać sprężonego powietrza do czyszczenia filtra i że również nie wolno suszyć filtra suszarką. 

  Producent zaleca czyszczenie filtra co 50 tys. mil, lecz w naszych warunkach tak duże przebiegi nie są możliwe. Praktyka pokazuje, że średnio filtr należy czyścić co 30.000 km, natomiast co 15.000 km warto wystukać z filtra stałe zanieczyszczenia.

   Artykuł dostarczył: max

© by Websmajster-Tuchola.pl